فارسی     العربیه     English 

آرزوهای طولانی از نظر استاد نظافت - وقف تربیت

آرزوی طولانی از نظر استاد نظافت

همراه با استاد نظافت بخش 2

مَنْ جَرَى فِى عِنَان أَمَلِهِ عَثَرَ بِأَجَلِهِ
هرکس در پی آرزوهایش حرکت کند با مرگش زمین میخورد.
لغات
جَرَى: حرکت کرد. به آب جاری، جاری گفته شده ست چون حرکت میکند.
عِنان: افسار
اَمل:آرزو
عَثَرَ: لغزش پیدا کرد

مزمت آرزو از نظر استاد نظافت

حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد نظافت در مزمت آرزو های طولانی تصریح کرد: در بسیاری از روایات داشتن آرزو مذمت شده است. بهویژه آرزوهای طولانی. زیرا آرزوهای طولانی سبب میشود در وجود انسان حب و علاقه ای افراطی نسبت به آن آرزو پیدا شود و اگر آدمی بدان دست یابد سَرخورده و افسرده میشود.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: امیرالمؤمنین علی علیه السلام در نهج البلاغه حب و عشق افراطی را سبب کوری انسان و بیماری قلب او دانسته است چنانچه می فرمایند: مَن عَشِقَ شَیئاً أعشی (أعمی) بَصَرَهُ وأمرَضَ قَلبَهُ . هرکس عاشق چیزی بشود عشق او را کور میکند، با این اوصاف، هیچ چیز نمیتواند فرد را در رویا و آرزوی رسیدن به عشقش نگه دارد، مگر مرگ!

آرزوی طولانی

حجت الاسلام نظافت با اشاره به آسیب های آرزوهای طولانی اظهار داشت : ممکن است کسی بپرسد آیا اسلام باتدبیر و برنامه ریزی مخالف است؟ پاسخ این است که خیر، اگر دانش آموزی آرزو دارد پزشک متخصص شود، حداقل پانزده سال زمان نیاز است. آیا این آرزوی طولانی نیست؟ خیر این مصداق آرزوی طولانی نیست، تنها مشکل آرزوهای طولانی این است که انسان آخرت را فراموش کند.
وی ادامه داد: امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود:

(از دو چیز بر شما میترسم، یکی پیروی از هوسها و دیگری آرزوهای طولانی)، مشکل آرزوی طولانی این است که مانع حق میشود: «فَأمَّا إتِّبَاعُ الْهَوَی فَیَصُدُّ عَنِ الْحَقِّ» (و آرزوی دراز [شما را] از یاد آخرت به فراموشی میاندازد،  اگر بخواهیم آرزو داشته باشیم باید همواره یاد مرگ باشیم. قرآن مال و فرزندان را زینت زندگی دنیا دانسته است و در برابر باقیات الصالحات را هم از جهت پاداش و هم از جهت آرزو بهتر می داند. به عبارت دیگر نه مال بد است و نه فرزند بلکه اینها همه باید جهت دار باشد. یعنی پول را برای پنجاه سال نخواهیم بلکه برای ابدیت بخواهیم؛ آنگاه اگر انسان به پول رسید، آن را اسراف نمی کند.

شخصیت افراد

استاد نهج البلاغه با تفکیک آرزوها تصریح کرد: اگر بخواهیم بدانیم افراد چه شخصیتی دارند باید سطح آرزوهایشان را ببینیم. برخی آرزویشان فقط یک لباس تازه است، برخی همتشان بلند است، دوست دارند در جامعه شان مؤثر و نقش آفرین باشند، برخی آرزوی ویلا دارند. آرزوهای باطل چون افساری بر گردن انسان است و اراده را از انسان سلب میکند و او را می کشاند و می برد تا جایی که مرگ برای او بهتر است.

برای مطالعه بخش اول این مطلب کلیک کنید.

اشتراک‌گذاری

عضویت در خبرنامه

فهرست مطالب

پویش سراسری هدیه ماندگار به امام زمان(عج)