فارسی     العربیه     English 

حجت الاسلام استاد نظافت در وقف مهدوی مجتمع تربیتی آموزشی حضرت مهدی

دوست خوب از نظر استاد نظافت

همراه با استاد نظافت

مَنْ ضَیَّعَهُ الْأَقْرَبُ أُتِیحَ لَهُ الْأَبْعَدُ
كسى را كه نزديكانش واگذارند(ضایع نمایند)، بيگانه او را پذيرا می گردد.
لغات
أَقْرَبُ: نزدیکترین
ضَیَّعَ: ضایع کرد
أَبْعَدُ: کسانی که از او دورند.
أُتیحَ لَه: پذیرای او می گردند.

سخن امیر مومنان حضرت علی (ع)

استاد حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد نظافت یزدی در شرح این سخن امیر مومنان حضرت علی علیه السلام، دلبستگی افراطی به انسانهای پیرامونی مان را رد می کند و ادامه می دهد: در قرآن کریم آمده است بعضی از فرزندان و همسران دشمن انسان اند. اگر فرزند یا همسر فردی نسبت به او وفادار نبودند نباید نگران شود. دلبسته بودن افراطی نسبت به افراد باعث میشود اگر چنانچه شرایطی پیش آید و او را تنها گذارند هضم چنین مسئله ای برای انسان مشکل باشد..

استاد نظافت استاد اخلاق حوزه علمیه با تاکید بر امید افزایی در جامعه تاکید کرد:پیام مهم این حکمت این است که انسان در هیچ شرایطی نباید امید را از دست بدهد. انسان بایستی متوجه باشد که بزرگترین مشکلات با یاد خدا حل شدنی است و بن بست ها باتقوا گشوده میشود همانطور که در قرآن کریم فرمود: وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجعَل لَهُ مَخرَجًا

مطالب بیشتر در را در سایت ما مطالعه کنید.

دوست خوب کیست؟

شرح این حکمت با این سوال توسط حاضران که علائم دوست خوب چیست ادامه یافت و استاد توضیح دادند: دوست خوب حافظ انسان است. در نهج البلاغه آمده است: دوست خوب در گرفتاری یاور انسان است، آن هنگام که نیستی مراقب ماترک تو و بعد از مرگ دعاگوی توست.

حجت الاسلام نظافت نکته های دیگری را با استناد به کلام حضرت علی علیه اسلام در انتخاب دوست خوب تصریح کرد و ادامه داد: فردی را که به عنوان دوست انتخاب می کنیم بایدآزمایش بشود، امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمود: از نشانه ی عجز آدمی است که بدون آزمایش به انسانها اعتماد کند، باید افکار او را شناخت و راه شناخت افکار، سخنان اوست، به ظاهر نیز باید توجه نمود و ظاهر نیز تا حدودی نشان دهنده ی شخصیت افراد است، ظواهر تا حدی میتواند بیانگر باطن انسانها باشد.

با استاد نظافت بیشتر آشنا شوید…

اشتراک‌گذاری

عضویت در خبرنامه

فهرست مطالب

پویش سراسری هدیه ماندگار به امام زمان(عج)