پروژه در یک نگاه

مجتمع تربیتی آموزشی حضرت مهدی (عج) به عنوان جامع‌ترین پردیس تربیتی جهان تشیع، با هدف افزایش ظرفیت تربیت و آموزش کودکان، نوجوانان و جوانان به ارائه خدمات آموزشی، فرهنگی و اجتماعی هدفمند و تربیت‌محور می‌پردازد.

این مجتمع به پشتوانه بیش از 20 سال سابقه فعالیت‌های تربیتی و آموزشی، از ابتدای آغاز ساخت در سال ۱۳۹۸ و پیش از بهره‌برداری از فاز یک پروژه در حال ساخت، خدمات گوناگون رفاهی، فرهنگی، و ورزشی ارائه نموده و به ترویج فرهنگ اهل‌بیت(علیهم‌السلام) در میان کودکان، نوجوانان و جوانان پرداخته است.

رویکرد اصلی این مجتمع ارائه خدمات تربیتی جامع در بسترهای گوناگون، برای طیفی از مخاطبان از خانم‌ها و آقایان و از کودک تا بزرگ‌سال است، ازاین‌رو در طراحی چشم‌انداز این مجتمع، واحدهای متنوع تربیتی، با طرحی منسجم و با محوریت «مسجد» در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا علاوه‌بر اثرگذاری محلی، کارکردهای شهری و الگوسازی ملی، شاهد آثار ارزنده آن در سطح تمدن نوین اسلامی باشیم.

از مهم‌ترین امتیازات این مجتمع هم‌جواری اجزای تربیتی با اجزای آموزشی، فرهنگی و اجتماعی است که ثمرات مبارکی هم‌چون اثرگذاری فضای اخلاقی و تربیتی بر سایر واحدهای فرهنگی و اجتماعی، امکان فعالیت‌های مشترک عمومی، صرفه‌جویی در ساخت مکان‌های دارای قابلیت استفاده مشترک و شبانه‌روزی، صرفه‌جویی در زمان اساتید، مربیان و مدیران و افزایش امکان مدیریت، هماهنگی و هم‌سویی را دارد.

این کلان پروژه در دو بخش آقایان (به مساحت 3 هکتار) و بانوان (به مساحت 2هکتار) جهت استفاده عموم مردم و با خدمات عام‌المنفعه در عرصه‌های محلی، شهری، کشوری و بین‌المللی در زمینی به مساحت 5 هکتار با 90.000 مترمربع زیربنا با اجزایی متنوع در حاشیه شهر مشهدمقدس (خیابان رسالت 85) در حال ساخت است که مهرماه 1402 فاز اول آن به بهره‌ برداری رسیده است.

جامع‌ترین پردیس تربیتی جهان تشیع مشتمل بر 1. مسجد 2. مدارس علمیه 3.دبستان و دبیرستان‌های تربیت محور دخترانه و پسرانه 4.کتابخانه‌های عمومی 5. مرکز رسانه و زبان‌های خارجی 6. مرکز آموزش معارف اسلامی و مهارت‌های کاربردی برادران و خواهران 7. مرکز مشاوره و آموزش‌های خانواده 8. مرکز آموزشی اردویی 9. تالارهای پذیرایی و مرکز ازدواج آسان 10. مجموعه‌های ورزشی عومی آقایان و بانوان 11. سالن‌های همایش و کنفرانس 12. فضای سبز و باغ آیه‌ها 13. واحدهای تجاری و اشتغال‌زایی

احداث این مجتمع تربیتی، برپایه وقف بوده و جمع زیادی از خیرین و نیک‌اندیشان در ساخت آن مشارکت داشته‌ و از خود باقیات‌الصالحات به‌جاگذاشته‌اند و در فاز نخست «ساختمان مدرسه علمیه شماره یک» با ظرفیت ۲۵۰ طلبه؛ خوابگاه و ۲۱ مدرس؛ کتابخانه قفسه باز و میز اختصاصی برای هر طلبه؛ پاتوق گفتگو و مباحثه؛ سالن‌های اجتماعات؛ فضای ورزشی چند منظوره برای استفاده طلاب، دانش‌آموزان، نوجوانان و بانوان با زیر بنای ۸۴۰۰ متر مربع؛ به کمک خیرین و نیک‌اندیشان، به بهره‌برداری چندمنظوره رسیده است که عبارتنداز:


🔘شعبه یک مدارس علمیه حضرت مهدی (عج) (ورودی مقطع دیپلم)؛ با ظرفیت ۱۴۰طلبه
🔘شعبه سه مدارس علمیه حضرت حضرت مهدی (عج) (فارغ‌التحصیلان دانشگاه)؛ ظرفیت ۱۱۰ طلبه
🔘 دبستان‌ دوره اول و دوم پسرانه تربیت‌محور «نسل آفتاب» و ظرفیت ۳۰۰ دانش‌آموز در ۱۲ کلاس درسی
🔘 مجموعه تربیتی «سابقون» با ارائه برنامه‌های متنوع تربیت محور برای بیش از ۶۱۰ نوجوان و جوان در سطح شهر
🔘 توسعه فعالیت واحد فرهنگی مسجد با برنامه‌های متنوع فرهنگی آموزشی و ورزشی به بیش از ۱۵۰ کودک و نوجوان
🔘 مؤسسه فرهنگی آموزشی حبل المتین هدایت «الهدی» با ظرفیت ۱۲۰ دانش‌پژوه خواهر
🔘 مرکز مشاوره دینی «آیات» با ارائه خدمات مشاوره ازدواج، خانواده و تربیت فرزند، با ظرفیت اولیه ۳۸۰ ساعت مشاوره در ماه
🔘 ارائه خدمات فرهنگی اجتماعی به بیش از ۸۰۰۰ خانواده حاشیه شهر مشهد


امید است به لطف الهی و با همت خیرین، این مجتمع و موقوفه تربیتی تکمیل و بهره‌برداری کامل گردد و آثار خیر آن تا ابد برای بانیان و خیرین باقی بماند؛ ان‌شاءالله.

...در گذر زمان...