تبلیغ تربیت محور، در رأس برنامه‌‌های حوزه قرار بگیرد

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با انتقاد از کم‌کاری‌های صورت گرفته در عرصه تبلیغ گفت: افراد نخبه‌‎ای که می‌‎بایست در عرصه تبلیغ قدم بگذارند، به علت اینکه عزت را از خداوند ندانستند به میدان نیامدند. با اطلاع می‌گویم پیرو تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر امر تبلیغ در حوزه‌های علمیه، تاکنون برنامه و اقدام مناسبی در این جهت صورت نگرفته است.

به گزارش روابط عمومی مجتمع حضرت مهدی (عج)، مراسم افتتاحیه سطح 2 و 3 مدرسه علمیه حضرت مهدی (عج) با گرایش تربیت و تبلیغ با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد نظافت، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد درودی، مدیر کارگروه تربیت اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در مجتمع تربیتی آموزشی حضرت مهدی (عج) برگزار شد.

استاد نظافت در ابتدای مراسم با بیان اینکه همه کارها با «بسم ‎الله الرحمان الرحیم» شروع می‌شود، گفت: اگر کارها با نام خدا نباشد امدادهای غیبی و نصرت الهی نمی‌‎آید و در یک کلام تبلیغ بدون «بسم ‎الله الرحمان الرحیم» به درد هدف زندگی ما نمی‌‎خورد؛ چرا که شرط اول کار تبلیغ و تربیت، رشد شخصی و دوم انگیزه مبلغ است.

اگر کسی بنیان کار خیری را بگذارد، در ثواب نسل‌‎های بعدی شریک است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه همه‎ کارهای انسان اثرات ماندگار خواهند داشت، بر اهمیت رشته تربیت و تبلیغ تاکید و اظهار داشت: اگر کسی بنیان کار خیری را بگذارد، تا نسل‌های بعد استفاده ‎کنند، در ثواب آن‎ها شریک هست، بنابراین شما طلاب خود را جزء بنیان‎گذاران رشته‎ تبلیغ و تربیت مدرسه‎ حضرت مهدی (عج) بدانید و تجربه‎ تربیتی نشان داده اگر کاری در آغاز خوب شروع شود ادامه‎ آن آسان است.

استاد برجسته حوزه علمیه خراسان با اشاره به کم‌‎کاری‌های صورت گرفته در عرصه تبلیغ، گفت: در عصری هستیم که آثار کم‎‌‌کاری‎‌‌های قبلی در عرصه تبلیغ و تربیت آشکار است. بعد از قرن‌‎ها آرزوی همه انبیاء و معصومین تبلور پیدا کرده اما با چالش‎‌هایی مواجه شده است. ما معتقدیم «ما عِنْدَکُمْ یَنْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللهِ باق»؛ تبلیغ تحقیر شده است، افراد نخبه‌‎ای که می‌‎بایست در عرصه تبلیغ قدم بگذارند، به علت اینکه عزت را از خداوند ندانستند به میدان نیامدند. با اطلاع می‌گویم پیرو تاکیدات اخیر رهبر معظم انقلاب بر مسئله تبلیغ در حوزه‌های علمیه، تاکنون برنامه و اقدام مناسبی در این جهت صورت نگرفته است. 

رئیس مجتمع تربیتی آموزشی حضرت مهدی (عج) به طلاب حاضر در جلسه توصیه کرد: با افتخار سرتان را بالا بگیرید زیرا نایب امام زمان (عج) فرموده است «تبلیغ باید در راس قرار بگیرد». در روایات اهل بیت (ع) داریم که دین و دنیای مردم زمانی قوام دارد که چهار گروه کارشان را درست انجام دهند: اول عالمی که علمش را به کار بگیرد، دوم جاهلی که از یادگیری سرپیچی نکند، سوم پولداری که انفاق کند و چهارم اینکه فقیری که آخرتش را به دنیا نفروشد. راه حل دنیای اسلام و شیعه این است که در عرصه تبلیغ درست عمل کنیم و تبلیغ را «تربیت محور» کنیم. ما متاسفانه نتوانسته‌ایم نقش تبلیغی و تربیتی را توامان جلو ببریم.

استاد نظافت در پایان خاطر نشان کرد: تبلیغ تربیت محور دو رکن اساسی دارد. اول اینکه عالمانه باشد، یعنی یک دورکامل قرآن، روایات، اصول کافی و ادعیه را با نگاه تربیتی مرور کرده باشیم و رکن دوم، تبلیغ لازم است با مهارت باشد.

در ادامه مراسم افتتاحیه سطح 2 و 3 مدرسه علمیه حضرت مهدی (عج) با گرایش تربیت و تبلیغ، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد درودی؛ مدیر کارگروه تربیت اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی طی سخنانی به تبیین چیستی، تاریخچه و ویژگی‌های دوره تربیت اسلامی کودک و نوجوان پرداخت و گفت: در این دوره‌های تربیتی، به کتب تربیتی بزرگان تعلیم و تربیت چون شهید بهشتی و شهید مطهری و علامه مصباح و مرحوم صفایی و دیگر اندیشمندان حوزه تربیتی توجه و سعی شده این دوره ویژگی‌های ممتازی داشته باشد، یعنی مباحث کاربردی، ناظر به خروجی‌ها و مبتنی بر ظرفیت‌های حوزوی توسط اساتید برجسته این حوزه ارائه گردد.

گفتنی است، اولین دوره طلاب سطح 2 و 3 مدرس علمیه حضرت مهدی (عج) با گرایش تربیت و تبلیغ، با هدف تربیت اساتید، پژوهشگران، مربیان و مبلغین کارآمد و متخصص، با حضور ۳۰ دانش‌پژوه و با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی، و با حضور اساتید مطرح حوزه علمیه مشهد و قم در سه عرصه «فقه و اصول»، «تربیت دینی» و «تبلیغ» شروع به فعالیت نموده است.

«چابک سازی مباحث فقه و اصول با حفظ کیفیت بالا»، «برگزاری دوره‌های علمی با رویکرد میدانی»، «بهره‌مندی از ظرفیت‌ موسسات آموزشی در عرصه تربیت و تبلیغ» و «زمینه‌سازی جهت فعال شدن دانش‌آموخته‌ها در میدان‌های تربیتی و تبلیغی» از امتیازات این مدرسه شمرده می‌شوند.

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}