وقف تربیت
مجتمع تربیتی آموزشی حضرت مهدی(عج)

تاییدات علماء

رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای

من دوست داشتم امکاناتی داشتم که چندتا مدرسه بزرگ در مشهد و قم در اختیار آقای نظافت قرار می‌دادم که اداره کنند. 

تابستان ۱۳۹۴

سید ابراهیم رئیسی(ره)

آوازه مجموعه حضرت مهدی (عج) شما را چندسال است که می‌شنویم، سمت‌وسوی مدرسه شما با این برنامه‌ها، نگاه نویی در رابطه با تربیت نیرو و کادرسازی برای حوزه و برای نظام هست. این طرح تحولی از آرزوهای چندین ساله حضرت آقاست که بارها در صحبت‌ها درباره تحول در حوزه فرموده‌اند.

همان روزهای آغاز مسئولیتم در آستان قدس رضوی، حضرت آقا مشهد مشرف بودند و یک روز ظهر خدمت ایشان بودیم؛ چهار، پنج نفر از اعضای شورای عالی حوزه که منصوب شدند هم در آن جلسه بودند، به یک جهتی بحث وارد بحث مسائل حوزه شد، ایشان به نحوی انتظاراتشان را از مدیریت جدید و مسئولین شورای عالی حوزه بیان کردند و فرمودند که در مشهد بسیار ظرفیت وجود دارد و باید تلاش کنید که این ظرفیت‌ها را شناسایی کنید و دنبال بشود که حوزه انقلابی را در مشهد عینیت ببخشید. در این‌ بین به‌ صورت مصداقی از حوزه علمیه حضرت مهدی (عج) یادکردند.

حتماً این مسئله نباید در یکجا متوقف شود. اگر شما در همان تعداد نیرو و طلبه‌ای که داشتید، متوقف می‌شدید و توسعه کمی و کیفی نمی‌دادید، این ایستایی موجب می‌شد که این قضیه در اینجا بماند. لازم است به‌دنبال این باشیم که یک حرکت پویایی باشد، یعنی این مدل از کار و این تفکر که تاکنون جواب داده و موفقیتش معلوم شده است، به دیگر بخش‌های تربیتی در حوزه سرایت کند.

در بازدید از مدارس علمیه حضرت مهدی(عج)- خرداد ۱۳۹۵

آیت الله سیدموسی شبیری زنجانی

الحمدلله آن چیزی که خیلی اسباب خوشحالی است این است که این مدرسه هم سابقه خوبی دارد و هم اشتهار خارجی خوبی. پسر من می‌گفت: بهترین طلبه‌هایی که امسال پذیرفته‌ایم از طلبه‌های مدرسه علمیه حضرت مهدی (عج) هستند، هم از نظر علمی و هم از جهت تقیدات دینی و اخلاقی و این نعمت بزرگی است و باید تبریک گفت به آقایانی که در این راه زحمت کشیدند. / در بازدید از مدارس

شهریور ماه ۱۳۹۲

آیت الله علیرضا اعرافی

«بنده به سهم خودم از دوستان عزیزی که مجتمع تربیتی آموزشی حضرت مهدی (عج) را طراحی کردند، تقدیر و تشکر می‌کنم. آوازه این برنامه و کاری که در این مدرسه در حال اجراست در قم و تهران و مناطق مختلف کشور انتشار پیدا کرده است تا جایی‌که من شخصاً یکی دو بار از خود مقام معظم رهبری (مد‌ظلّه‌العالی) تعریف این کار و توجه به این کار را شنیده‌ام.» / در جمع طلاب معتکف مدارس علمیه حضرت مهدی(عج)

آیت‌الله سیداحمد خاتمی

یک نشستی بود که نخبگان تأثیرگذار صحبت می‌کردند و یکی از عزیزانی که در محضر رهبر انقلاب صحبت می‌کردند جناب حجت‌الاسلام‌ والمسلمین آقای نظافت بود، خیلی آقا صفا کردند، بعد از آن دیدار به بعضی از دوستان دفتر فرموده بودند که «من دوست داشتم امکاناتی داشتم که چند تا مدرسه بزرگ در مشهد و قم با مدیریت آقای نظافت در اختیارشان قرار می‌دادم که اداره کنند». ما قبل از این فرمایش آقا، مدرسه ایشان را به توفیق می‌شناختیم و الآن هم به فضل خدا این مدرسه را از مدارس موفق می‌دانیم.

آقا بعدها در جلسات خصوصی هم از فرمایشات آقای نظافت به عظمت یاد می‌کردند. خوب این‌ها استعدادهای حوزه‌اند، این استعدادها کشف بشود، این‌ها طرح‌ها و برنامه‌های مفید قابل‌اجرا دارند.

در جمع طلاب مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) – ۱۲ فروردین ۱۳۹۴ و در همایش تحول حوزه – آذرماه ۱۳۸۷

آیت‌الله مهدی مروارید

توفیق حاصل شد از مجتمع تربیتی آموزشی حضرت مهدی (عج) که یک مجموعه تربیتی- حوزوی است با مدیریت آقای نظافت حفظه الله بازدید کنم؛ معلوم می‌شود مجتمع بسیارعظیمی است. قسمت‌هایی از آن ساخته شده است. هم قسمت برادران هم قسمت خواهران، بسیار جامع و مفید و مسجدی هم در آن جا تعبیه شده که تقریبا راه ارتباط با مردم منطقه هم بوسیله آن مسجد برقرار می‌شود. با توجه به تسهیل ارتباطاتی که با مردم منطقه دارد، فکر بسیار خوبی بود،

مجموعا بسیار مفید و مثبت بنده ارزیابی کردم، تا الان ندیده بودم مجتمع به این عظیمی که فکر همه جهات بشود، هم جهات طلبگی لحاظ شده و هم برخی از طلاب از دانشگاه آمدند و در جهات مختلف بین جدید و قدیم که لازم هم هست جمع کردند.

آیت‌الله جواد مروی

من مجتمع شما از نزدیک کاملا دیده‌ام، با طلبه‌هاتون محشورم، الحمدالله طلبه‌های موفقی هستند، این نشانه زحمات هست، هم تقدیر می‌کنیم و دعا می‌کنیم که ان‌شاءالله در این زمینه توفیق داشته باشید، برنامه این مجتمع قدم خیری است، ما هم خوشحالیم. ان‌شاءالله در این زمینه توفیق داشته باشید و برای توفیقات بیشتر دعا می‌کنیم

آیت‌الله سید احمد حسینی خراسانی

مجتمع تربیتی آموزشی حضرت مهدی (عج) می‌تواند به عنوان یک اثر ملی شناخته شده و به عنوان یک شاهکار دینی ماندگار گردد، من به آینده این پردیس تربیتی خیلی امیدوارم، لذا باید توسعه پیدا کند و اتفاقات مبارکی رخ می‌دهد و تبدیل به یک قطب فرهنگی و دینی می‌شود. در محیط مجتمع افراد با طلاب اُنس خواهند گرفت و ثمرات فروانی برای جامعه و محیط پیرامونی دارد و می‌تواند موجب تربیت امثال شهید آستانه‌پرست و شهید دیالمه‌ها باشد.

در موضوع طراحی و مهندسی، قرینه‌سازی‌ها، زیبایی‌های روح نواز که منجر به احساس آرامش شود و نیز اصول روانی و علمی دیده شود و به‌نوعی نقشه‌های شیخ بهایی در معماری‌های اسلامی مورد مداقه قرار گیرد. امیدوارم این نهاد مبارک و نورانی در راستای نشر علوم و معارف اهل‌بیت (ع)، در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی اخلاقی، دینی و حتی انسانی تاثیرگذار باشد.

یکی از مشکلات موجود، معضلات حاشیه شهر مشهد است که برای رفع این دغدغه، نیازمند چاره‌اندیشی و ارائه راهکارهایی هستیم، لذا حضور این مجتمع در این نقطه می‌تواند راه‌گشا واقع شود. در امور خیر، افراد به سراغ شما خواهند آمد، چرا که خداوند می‌فرماید: آنهایی که در راه ما جهاد می‌کنند، قطعاً به راه‌های خود هدایتشان خواهیم کرد و خداوند با نیکوکاران است. «وَالَّذينَ جاهَدوا فينا لَنَهدِيَنَّهُم سُبُلَنا  وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ المُحسِنينَ.

استاد محسن قرائتی

دو حوزه داریم که این‌ها برتری‌هایی دارند بر باقی حوزه‌ها، مثلا در کنار درس یک دور قرآن هم می‌بینند، در کنار درسش یک دور نهج البلاغه هم می‌بینند. تربیت طلبه‌های ما تربیت قرآنی باید باشد. متاسفانه قرآن اصل نیست برای ما، ولی خب الحمدلله کم‌کم یک خبرهایی شده که مثلا همین حوزه علمیه‌ای که آقای نظافت درست کرده قرآن و نهج‌البلاغه کنار درس آن‌ها هست. اینکار قبلا نبوده، حالا راه افتاده، ولی تا آنجایی‌که من سراغ دارم، بهترین مدرسه‌ای که در ایران هست، مدرسه حاج آقای نظافت در مشهد است.

سیاست آقای نظافت، یک سیاست باز است، یعنی اگر این مدرسه استخر دارد، می‌گوید بچه‌های محله هم بیایند در همین استخر. اگر زمین ورزشی دارد، بچه‌های محله هم بیایند در همین زمین، این یک نگاه باز است که برای خودمان نخواسته باشیم. ایشان می‌گفت در جهت خودسازی ما تنظیف مدرسه را بر دوش خود طلبه‌ها گذاشتیم، خودشان جارو کنند، خودشان ظرف‌ها رو بشورند.

توسعه این پروژه کار بسیاری خوبی است و وقتی مطلع شدم از این برنامه‌ها، خیلی دلم می‌خواست پول می‌داشتم، حتی یک حجره را من بسازم، چون خیلی مهم است. کمک به آقای نظافت کمک به اسلام است. طلبه‌هایی که ایشان تربیت می‌کنند علاوه بر طلبه‌های علمی، طلبه‌های قرآنی حدیثی و تبلیغی هم هستند، اگر می‌توانید کمک کنید، کمک بدهید که بعدا پشیمان خواهید شد، خدایا بیان و مال علم و آبروی و سلامتی و هر نعمتی که به ما دادی یادمان بده که کجا خرج کنیم.

در دیدار با اعضای دبیرخانه پویش وقف برای تربیت-فروردین ۱۳۹۸

آیت‌الله‌ سید احمد علم الهدی

امیدواریم پروژه مجتمع تربیتی آموزشی حضرت مهدی(عج) که تصمیم دارند با همت افراد خیّر و خدمتگزار جوری راه بیفتد که جناب آقای نظافت، همت عالی ایشان در تربیت و آموزش صرف و خرج گرفتاری‌های ساخت‌وساز در این پروژه نشود، دیگران بیایند طوری این را با سرعت انجام بدهند و همه فعالیت‌ها را آن‌ها به گردن بگیرند که ایشان (آقای نظافت)، وقف عرصه تعلیم و تربیت بشوند و از این توفیقات ایشان چیزی کاسته نشود.

در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی مدراس علمیه حضرت مهدی(عج) – شهریور ۱۳۹۷

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی

توضیحاتی برادر عزیزم جناب آقای نظافت قبلا داده بودند و کم و بیش در جریان بودم ولی برای من بسیار جالب بود. در این مکان نورانی و مرکز کسب علم و دانش و معارف اهل بیت (ع)، برنامه‌های خیلی خوب و ابتکاری و نوآوری مشهود هست، فقط این فرصت و زمان و امکانات را قدر بدانید، این مدیریت دلسوز و برنامه ریزی‌های بسیار خوب و  کارآمد در همه‌ی مدارس علمیه نیست، لذا دوستان قدر بدانند و از این فرصت استفاده کنند.

استاد محمدکاظم راشد یزدی

باید در نظر داشته باشیم که بنیاد موتوری مذهب شیعه را حفظ و تقویت کنیم، یکی همین پروژه است. الحمدلله رب العالمین بسیار بسیار موفقید و موفق‌تر خواهید بود، فضل الهی شامل حالتان است و گرنه همین مقدارش را موفق نمی‌شدید. فضل الهی، لطف الهی شامل حالتان شده، دنبال آن را بگیرید.

مشکل مملکت ما این است که عالِم به زمانمان نیستیم. ما فرزندانمان را باید برای زمانه آماده کنیم. الان این سبک و روش درست است. من نظرم همین است. هر کمکی از دست من عاجز بر بیاد در خدمت هستیم. خیلی خوب است و خوشم آمد، خیلی خوب است که در بین مردم است.

یزدی‌ها اصطلاحی دارند که می‌گویند: هم کش می‌مالیم هم دنگی می‌دهیم. ما هم چون طبق عقیده خودم هست، فکرمان همین است، اینهایی‌ که در فکر ماست شما جلوتر از ما هستید الحمدلله و موفق‌تر، هم دوستانمان را ترغیب می‌کنیم به کمک کردن هم خودمان شخصا کمک می‌کنیم.

بانی آقای نظافت هستند، ما مؤمن به ایشان هستیم و هم می‌دانیم که این مرد در این کار موفق هست، کار ایشان را هم دوست می‌داریم. این کار موفق است، خداوند مویدتان بدارد و بسیار کار شایسته و اثرش فوق العاده است، ان‌شاءالله زنده باشیم و ببینیم. فضل الهی شامل حالتان است والا موفق نمی‌شدید.

در دیدار با اعضای دبیرخانه پویش وقف برای تربیت- اردیبهشت ۱۳۹۸

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری

موفق شدم از مجتمع بزرگ تربیتی و آموزشی حضرت مهدی (عج) که در مسیر ساخت و شکوفایی هست دیدن کنم و بهره ویژه‌ هم دیدار با برادر بسیار عزیزم جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای نظافت بود. خلاصه مطلب این است که بنده به توفیق الهی سال‌های سال تجربه کار تعلیم و تربیت دارم؛ سرجمع یک آرزوهایی در قلب ما هست و می‌خواهم در یک جمله عرض کنم: کاری که اینجا در حال انجام است با توجه به مبانی که انتخاب شده و افقی که پیش رو است و سلیقه ورزی که در این کار انجام شده، بنده با طیب خاطر و از صمیم دل عرض می‌کنم، تحقق آرزوی خودم را اینجا مشاهده می‌کنم. لذا هم از خدای متعال سپاسگزارم و هم امیدوارم آقای نظافت اسم ما را هم در دوستان خودشان در این مجموعه بنویسند و بتوانیم همه ما کاری انجام بدهیم که این کار مبارک به موقع به نتیجه برسد.

به نظرم برای مومنینی که دوست دارند از خودشان یادگاری بگذارند که نتیجه‌اش در زیست اخروی نمایان شود، یکی از بهترین فضاهایی که می‌توانند با طیب خاطر و خیال راحت در آن سرمایه گذاری کنند و باقیات الصالحاتی برای خودشان فراهم کنند همین مجتمع تربیتی آموزشی حضرت مهدی (عج) است. امیدواریم خداوند متعال به این اقدام مبارک برکت دهد و با عنایت حضرت مهدی (عج) که از افتخارات این مجموعه مزین به نام نامی حضرت حجت هست، انشاءالله دعای مستمر آن حضرت شامل حال دوستان ما باشد.

خداوند متعال به همه عزیزان توفیق دهد که به هر شکلی که می‌توانند در این کار ارزشمند و بزرگ سهم داشته باشند و به هر اندازه‌ای که برایشان ممکن است از این سفره‌ی عنایت الهی گشوده شده، نصیب داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین آقاتهرانی

شنیدم که یک کار جدیدی را شروع کردند که مجموعه‌ای را راه بیندازند، ای کاش همه به این فکر بودند که علم را با تقوا، با تربیت با ادب همراه کنند که بچه‌های آینده ما بتوانند پاسخگوی جهان اسلام باشند این خیلی کار خوبی است که بیایید طلبه‌ها را با مردم یکی کنید و مردم را با طلاب یکی کنید خیلی کار، کار خوبی است و من علاقه قلبی به آقای نظافت دارم و کسانی که با ایشان کار می‌کنند چون تربیت را متوجه اند و برایش فکر می‌کنند و تعلیم و تربیت را متوجه‌اند و برایش فکر می‌کنند و تعلیم و تربیت را مهم می‌دانند و ارجح قائل‌اند خداروشکر مورد اعتماد مقام معظم رهبری هم هستند که اینها اعتماد آدم را بیشتر می‌کنند و من هم می‌شناسم اساتید این جا را و باید ازخدا خواست که روز به روز کمکمان کند، مردم هم کسانی که پول دارند ،پولشان را در چاه نریزید و خرج کنند برای همچنین چیز‌هایی که باقیات الصالحات باشد و بماند امیدوارم که خداوند توسعه قدرت و مکنت مالی  بدهد انشاءالله.
 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شجاعی

من از مجتمع تربیتی آموزشی حضرت مهدی (ع) در مشهد که زیر نظر برادر عزیزم حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای نظافت مدیریت می‌شود بازدید کردم، طرح بسیار زیبا، عالی، خوب و موثر هست. ان‌شاءالله بیشتر توسعه پیدا کند. لذت بردم از این طرح زیبا که یک طرح جامع برای همه اقشار و همه‌ مردم است که می‌توانند از آن استفاده کنند، در واقع یک شهر تربیتی است نه یک مجتمع تربیتی.

خواهشم از همه‌‌ عزیزانی که با این مجتمع آشنا هستند این است که: آنچه در توانشان هست از همه نظر، حالا از نظر پیشنهاد، حضور در اینجا، بازدید از اینجا و همچنین کمک‌های مالی به این مجموعه، تحت هر عنوانی که می‌توانند کمک کنند؛ حتما برای این بخش به عنوان باقیات الصالحات ماندگار و یک عامل برای برکت زندگی‌شان حتما دریغ نکنند. هر کس هر کمکی که می‌تواند کند ان‌شاءالله اثر بگذارد که این طرح بتواند تکمیل‌تر و وسیع‌تر شود و هم الگویی برای جهان اسلام باشد نه فقط داخل کشور. لازم است این مجتمع‌های فوق العاده خوب و عالی که به اسم امام زمان (عج) هست را به عنوان مجتمع‌های تمدنی توسعه دهیم. ان‌شاءالله.

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد

بسیار بسیار خدا را شکرگزاری می‌کنم که همچنین مجتمعی در منطقه محروم مشهد در حال احداث است. بزرگترین مشکل در دانشگاه‌‌ها و  حوزه‌ها و در همه آموزش‌های فرهنگی این است که ما مسائل آموزشی و تعلیم را در رتبه اعلی قرار دادیم، به موازات آن مسائل تربیتی و تزکیه و اخلاق را به حاشیه بردیم.

الحمدالله این مجتمع در مشهد زیر نظر برادر بزرگوارمان حجت‌الاسلام والمسلمین نظافت در حال احداث است؛ ما هم دعا می‌کنیم و از صمیم قلب هم خوشحال شدیم که بنای آن‌ها بر تربیت انسان و پرورش طلاب خوب، محصلین خوب، دانشگاهی خوب، کاسب خوب و مردم متدین است.

حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری

مجتمع تربیتی آموزشی حضرت مهدی (عج)، مجتمعی که دوست داریم نه تنها در مشهد مقدس، در تمام بخش‌ها، در تمام روستاها، در تمام شهر‌ها و در تمام جهان اسلام ان‌شاءالله نمونه‌اش اجرا شود؛ فقط یک شرط دارد، من و شما تاجر عاقل باشیم

تاجر همیشه سعی می‌کند با کمترین هزینه بیشترین سود را ببرد، اگر باور کنیم روایت «الدنيا مَزرَعةُ الآخِرَةِ»، یکی از بهترین جاهای تجارت و زراعت دنیا برای آخرت، این‌گونه کارهای تربیتی است، این را من نمی‌گویم قرآن کریم می‌فرماید: اگر شما موفق شوید یک نفر را تربیت کنید «فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا»، یک حاج قاسم ، یک حضرت روح الله، یک علامه طباطبایی، یک علامه مصباح یک وجود نازنینی تربیت شود در این مجتمع‌ها، چه قدر برای شما، آباء و اجدادمان، نسلمان تجارت می‌کنیم، قرآن به خاطر همین می‌گوید: «هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى تِجَارَةٍ تُنجِيكُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِيم»ٍ، همه‌ی ما دارایی داریم کم و زیاد، همین دارایی کم رو بدهیم ببینیم خدا چی به ما می‌دهد، حضرت خدیجه (س) مال کثیرش را به خدا داد، خدا به آن کوثر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا مهدی ارفع

خدواند متعال در قران کریم کار‌های صالح، با ریشه، درست و روش صحیح را به شجره طیبه تشبیه کرده است «اَصلُها ثابِتٌ وَ فَرعُها فِی السَّماء. تُؤتی اُكُلَها كُلَّ حینٍ بِاِذنِ رَبِّها»، این شجره طیبه در مبانی، اعتقادات، باورهای درست و در دانش دقیق ریشه دارد و شاخه‌های خیلی زیادی دارد که دائما از آن بهره خواهند برد.

مجوعه‌ای که زیر نظر حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین نظافت دارد ساخته می‌شود تحت عنوان مجموعه تربیتی آموزشی حضرت مهدی (عج)، یکی از مصادیق این شجره طیبه است که در آن تا جایی که امکان داشته بر اساس الگوی ایرانی اسلامی، تمام ظرفیت‌ها و نیازهای یک جامعه کوچک دیده شده است.

الحمدالله مردم هم بر اساس آن عقلانیت و اخلاص و پاکی که در این حرکت و فکر دیده‌اند همکاری می‌کنند؛ منتهی کار بزرگ نیازمند کمک‌های بیشتری دارد، حالا این کمک‌ها می‌تواند انواع و اقسامی داشته باشد، یک بخشی از آن کمک‌های سخت افزاری و مادی است.

الحمدالله این مجتمع در مشهد زیر نظر برادر بزرگوارمان حجت‌الاسلام والمسلمین نظافت در حال احداث است؛ ما هم دعا می‌کنیم و از صمیم قلب هم خوشحال شدیم که بنای آن‌ها بر تربیت انسان و پرورش طلاب خوب، محصلین خوب، دانشگاهی خوب، کاسب خوب و مردم متدین است.